10 maart 2013

Vlees

Sinds een paar maanden eten wij alleen nog maar biologisch vlees. Dat doen we niet omdat we bang zijn dat we ziek worden van niet-biologisch vlees of omdat we vinden dat het gewoon leuk is om meer geld te betalen voor vlees of omdat het zoveel lekkerder is. Nee, we eten alleen nog maar biologisch vlees, omdat we het zielig en niet verantwoord vinden om met dieren om te gaan alsof het planten, machines, boeken of prullenbakken zijn.

Er zijn ook mensen die alleen biologisch vlees eten omdat dat beter is voor het milieu. Een heel legitieme reden. Toch draag ik deze reden zelf nooit aan. Ik zou mezelf dan namelijk een klein beetje hypocriet voelen, aangezien ik dagelijks in onze Volvo rond kachel, zo nu en dan in een vliegtuig zit en regelmatig lekker lang onder de douche sta.

Nu hoorde ik zaterdag iets waar mijn nekharen van overeind gingen staan. In een slagerij hier op de Veluwe (ik noem geen namen, lalala) wordt niet gevraagd naar biologisch vlees of zogeheten 'ecovlees', nee, alle rechtgeaarde Veluwnaren vragen om vlees zonder E-nummers. Ja, u leest het goed: vlees zonder E-nummers. De klanten blijken het heel verantwoord te vinden om dieren in kleine hokjes te stoppen en lekker veel vlees te kanen, maar ze vinden het niet verantwoord om door de EU goedgekeurde (en dus veilige) stoffen te eten. Wie kan mij uitleggen waarom hele volksstammen in E-nummer-fabels geloven en ondertussen schijt hebben aan het milieu en de bio-industrie? Het is mij een groot raadsel.