22 december 2012

De kokende werkende vrouw

Ik werk, ik ben een vrouw en ik kook. Vandaar dat ik onderstaand boekje uit de boekenkast van mijn moeder plukte om hem voor een paar weken ongevraagd te lenen.


Het boekje is geschreven in 1977 en 'De receptuur is afkomstig van een werkende vrouw, die graag lekker en betaalbaar wil eten, zonder elke dag urenlang in de keuken door te brengen, terwijl zij toch zo weinig mogelijk gebruik wil maken van kant en klaar produkten en diepvriesmaaltijden.'

Er staan mooie tips in het voorwoord, zoals 'Op zaterdagochtend tussen half negen en half tien - als u wellicht liever zou uitslapen - is het nog rustig in de winkels en kunt u het snelst uw boodschappen afwerken.' en 'Een glas vruchtesap (of iets pittigers) onder handbereik zorgt ervoor dat u zich na een vermoeiende werkdag toch enthousiast aan het koken wijdt.' Prachtig.

Misschien dat ik dat glas 'vruchtesap' eens moet proberen, want na een dag werken ben ik qua eten liever lui dan moe. Op zaterdag snijd ik braaf de groenten en het vlees en doe ze in zakjes in de vriezer, zodat ik tijdens het koken slechts een zakje uit de vriezer hoef te pakken om hem te legen in de wokpan. En voor boerenkool en hutspot gebruik ik graag door meneer Heyn geschilde aardappelen. Dat kan hij goed en ik ben hem elke keer weer dankbaar.

Maar ik ben niet altijd lui. Soms vind ik het leuk om wat langer in de keuken te staan. Want ik hou wél van lekkere dingen, en soms duurt lekker nu eenmaal wat langer. Nu vlucht ik de keuken in om de 'Gebonden Tomatensoep' van pagina 1 uit te proberen. Bedankt, Martje Bakkers.