7 november 2012

Kinderboekenliefde

Zolang ik mij kan herinneren ben ik een groot fan van kinderboeken. Ik denk dat het begon met het boek Teunis van Toon Tellegen. Mijn broer, destijds schoolmeester-in-opleiding, ontdekte het boek en las het op een warme zomeravond voor, terwijl we met een grote groep andere pubers rond het kampvuur op de camping zaten. Ik kocht meer boeken van Toon Tellegen en genoot van zijn manier van vertellen en zijn kijk op de wereld. Van Toon Tellegen ging ik naar boeken van Annie M.G. Schmidt en langzamerhand ontdekte ik een groot deel van de kinderboekenwereld.

Omdat ik nu een dochter heb en niet kan wachten tot het moment dat ik haar voor kan lezen (zonder dat ze het boek afpakt en in haar mond stopt), ben ik verwoed bezig mijn kinderboekenverzameling uit te breiden. Vooral boeken die mijn moeder mij altijd voorlas, wil ik allemaal hebben. Niet alleen omdat ze mooie herinneringen oproepen, maar ook omdat mijn moeder een neus had (en heeft) voor goede kinderboeken.

Zo hoop ik ooit mijn blok-boekjes-rij te completiseren. Mooiere kinderboeken bestaan er niet. Ook hoop ik altijd nog een keer Het boek van Jan-Willem (Anne de Vries) tegen te komen in de uitgave waar mijn moeder ons uit voor las. En het boek Waar is mijn hoed? (Marianne Verhaagen). En de boeken van Richard Scarry. En en en en en...